29.9.2017 15:00 - Děkanský den

Hledat
Pokročilé hledání




5HP444: Politická mediální komunikace jako umění zvládat krize

Politická mediální komunikace jako umění zvládat krize

 

(Praha, 14. 12. 2016) „Politické PR je vlastně samá krizová komunikace“, řekl host tiskové konference předmětu Mediální dovednosti Daniel Váňa a dodal „ale to je zároveň to nejzajímavější“.  Historik, ekonom, mediální analytik a zároveň vyučující Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze byl pozván na improvizovanou tiskovou konferenci pro studenty předmětu Mediální dovednosti, aby hovořil na téma Krizová mediální komunikace.

 

Bez názvu Tisková konference, kterou studenti sami pořádají a píší z ní novinářské články, je součástí předmětu Mediální dovednosti. Tento seminář, který je jedním z povinných předmětů vedlejší specializace Ekonomická žurnalistika na VŠE, si klade za cíl studentům přiblížit svět médií a Public Relations. Pod vedením vyučujícího předmětu Martina Zemana si studenti díky praktickým cvičením zároveň osvojí základní mediální schopnosti, které mohou následně uplatnit v praxi, ať už na straně novinářské či v oblasti PR.

Daniel Váňa na začátku tiskové konference označil politické PR jako typicky krizovou komunikaci. „Politické PR je vlastně samá krizová komunikace, ale to je zároveň to nejzajímavější“, řekl. Jak správně komunikovat v rámci politického PR pak představil na příkladu kauzy tehdejšího ministra pro místní rozvoj Jiřího Čunka z roku 2007. Váňa uvedl, že přestože byl Jiří Čunek z přijetí úplatku obviněn neprávem, svými mediálními výstupy umožnil novinářům nechat celou kauzu narůst do obřích rozměrů. V takovém případě, dle Váni, se měl bývalý ministr během rozhovorů s médii držet principu tzv. gramofonové desky, což znamená stále opakovat deset předem stanovených bodů a omezit tak zájem novinářů o kauzu.

V další části dostaly prostor novináři – studenti se svými dotazy. Několik účastníků zaujala taktika deseti dokola opakovaných vět a padl dotaz, zda se nejedná o známý termín  „zatloukat, zatloukat, zatloukat“. Daniel Váňa zdůraznil, že je potřeba umět aktivně pracovat s pravdou, nikdy však nepřistoupit ke lži. „Novináři jsou smečka psů, pokud odhalí, že jste lhali, je to to nejhorší, co se vám může stát“, dodal. Jaké další konkrétní rady dával svým klientům, coby mediální poradce mnoha politiků, nechtěl Váňa studentům prozradit. Dotazující také zajímal názor hosta na různé mediální kauzy, aktuální i z let minulých. Padla například aféra Dieselgate, Čapí hnízdo či kompromitující nahrávky Donadla Trumpa.

Bez názvu4Závěrem konference Daniel Váňa doporučil studentům práci v politickém PR jako výbornou zkušenost, díky které člověk získá možnost vidět pod povrch věcí. Pozná, co se skrývá za novinářskými články a zjistí, jak skutečně funguje politika. „Pana doktora Váňu jsem si dovolil pozvat, protože je to jeden z největších odborníků na politickou mediální komunikaci u nás“, vysvětlil vyučující předmětu Mediální dovednosti Martin Zeman. Studenti vedlejší specializace Ekonomická žurnalistika si díky tiskové konferenci mohli vyzkoušet roli novinářů v praxi. Zároveň další menší část studentů měla na starosti PR celého předmětu a konferenci zajištovala technicky. Kromě přípravy konferenční místnosti, moderování a focení, vysílali také živě na nově vzniklém facebookovém profilu specializace.

 

 

Petra Dosoudilová, Jan Hodač, Barbora Lívancová