5EZ Economic Journalism (in Czech)
Název anglicky: Journalism for Economists
Garant: doc. Ing. Miroslav Ševčík, CSc.
Charakteristika
Vedlejší specializace Ekonomická žurnalistika je garantována Katedrou hospodářské a sociální politiky VŠE.
Tato vedlejší specializace umožňuje doplnit studium některé z hlavních specializací o takové znalosti a dovednosti, které absolventu studia umožní nejen žurnalistickou praxi. K tomu účelu jsou ve vedlejší specializaci zařazeny předměty, které ho seznamují s nezbytnými teoretickými i praktickými základy mediálních doveností a práce jak v médicích, tak v public relations.
Absolvent je schopen se dobře uplatnit v odborné ekonomické redakci jakéhokoliv ekonomického média nebo v oblasti public relations. Studium vedlejší specializace může být vhodným doplňkem kvalifikace vysokoškolsky vzdělaného ekonoma pracujícího v oblasti státní správy, podnikového managementu (s ohledem na vytváření public relations firmy), ekonomického poradenství či ekonomického výzkumu.
Požadavky na absolvování
Student musí získat celkem 30 ECTS ve stanovené struktuře. Součástí státní závěrečné zkoušky 5EZ1 je kromě obsahu povinných předmětů také napsání žurnalistického útvaru na zadané ekonomické téma žurnalistického žánru.
Povinné předměty (sP)
Název předmětu | Kód | Kredity |
---|---|---|
Informace, dezinformace a propaganda | 5HP413 | 4 |
Jak uspět v médiích | 5HP416 | 2 |
Public relations | 5HP412 | 6 |
Mediální dovednosti | 5HP444 | 4 |
Žurnalistická tvorba a masová komunikace | 5HP410 | 4 |
Ekonomická žurnalistika v praxi | 5HP415 | 4 |
Rétorika a komunikace | 5HP417 | 2 |
Volitelné předměty (sV)
Název předmětu | Kód | Kredity |
---|---|---|
Internetová žurnalistika | 5HP436 | 4 |
Praktická výuka ekonomické žurnalistiky/mimosemestrální kurz/ | 5HP443 | 4 |
Státní závěrečná zkouška
Název předmětu | Kód | Kredity |
---|---|---|
Státní zkouška z vedlejší specializace | 5EZ1 | 3 |
Student si losuje jednu otázku ze základního bloku a jednu otázku z volitelného bloku, tj. buď Public relations, nebo Informace, dezinformace a podoby současné propagandy. Součástí státní zkoušky je také napsání článku vybraného žurnalistického žánru na aktuální hospodářsko-politické téma.
Studenti ekonomické žurnalisitky v médiích
Jméno | Název | Zdroj | Datum | |
---|---|---|---|---|
Biljakov Nik | Diplomatická ofenziva prezidenta | parlamentnílisty.cz | 4.5.2016 | |
Koukal Bohuslav | Ovčáček: Pražské kavárně bych uměl poradit, jak na Zemana | Roklen | 4.5.2016 | |
Koukal Bohuslav | Skutečným hříchem Zemana je štěpení společnosti | Roklen | 23.4.2016 | |
Skálová Ivona | Prezident Zeman v Sedlčanech: Pískot je řečí ptáků | parlamentnílisty.cz | 22.4.2016 | |
Skálová Ivona | Česká inspekce životního prostředí rozdala pokuty za téměř 136 milionů korun | parlamentnílisty.cz | 13.4.2016 |
Otázky – základní blok – starý set
- Specifika žurnalistické tvorby a rozdílné podoby novinářských žánrů v jednotlivých médiích (print, televize, rozhlas – zpráva, reportáž, rozhovor).
- Komentář (glosa, poznámka) v print médiích.
- Portrét a medailon v print i elektronických médiích.
- Fejeton – výklad pojmu, geneze a vývoj světového a českého fejetonu, tvorba fejetonu.
- Český fejeton v novinách a časopisech – autorské individuality.
- Reportáž – výklad pojmu, vznik a vývoj reportáže, kompozice reportáže, tvůrčí postupy při tvorbě reportáže (v print i elektronických médiích).
- Zpravodajství – druhy zpráv, zpravodajská tvorba (v print i elektronických médiích).
- Investigativní žurnalistika – geneze – typické příklady (především v elektronických médiích).
- Objektivita a etika v žurnalistice.
- Rozhovor – podoby, tvůrčí postupy (v print i elektronických médiích).
- Recenze (a kritika) v print médiích.
- Výrazné novinářské osobnosti z domova i ze světa (podle vlastního výběru a četby).
Otázky – základní blok – Nový set
- Vysvětlete Lasswellův přenosový komunikační model – na příkladech
- Role médií ve společnosti: dominantní a alternativní paradigma
- Role publika v mediální komunikaci, typy publik
- Vysvětlete pojmy „moc“ a „vliv“ médií
- Co je „duální systém audiovizuálních médií“?
- Vývoj mediálního trhu v ČR po roce 1989 a jeho současná podoba
- Novinářská heuristika – zdrojování a nakládání s informací
- Základní zpravodajské žánry – zpráva, zpravodajský rozhovor, způsoby tvorby
- Základní publicistické žánry – komentář, reportáž, analýza, glosa, poznámka
- Investigativní žurnalistika – pojem, postavení v médiích, etika investigativního novináře – příklady
- Faktuální a fikční televize – vysvětlete rozdíly mezi nimi a podoby a důsledky vzájemného prolínání
- Typologie dialogických žánrů v televizi
- Moderní výrazové prostředky zejména v televizní žurnalistice, co je spektakularizace?
- Specifika žurnalistické tvorby a rozdílné podoby novinářských žánrů v jednotlivých médiích (print, televize, rozhlas – zpráva, reportáž, rozhovor).
- Fejeton – výklad pojmu, geneze a vývoj světového a českého fejetonu, tvorba fejetonu. Český fejeton v novinách a časopisech – autorské individuality.
- Zpravodajství – druhy zpráv, zpravodajská tvorba (v print i elektronických médiích).
- Investigativní žurnalistika – geneze – typické příklady (především v elektronických médiích).
- Objektivita a etika v žurnalistice. Rozhovor – podoby, tvůrčí postupy (v print i elektronických médiích).
Otázky – volitelný blok Public Relations
Otázky k dispozici zde.
Otázky – volitelný blok Informace, dezinformace a podoby současné propagandy
Starý set k dispozici zde.
Nový set k dispozici zde.