5RR Ekonomický rozvoj obcí, měst a regionů
Garant: prof. Ing. Jaroslav Macháček
CHARAKTERISTIKA VEDLEJŠÍ SPECIALIZACE
Skladba předmětů u vedlejší specializace Ekonomický rozvoj obcí, měst a regionů je koncipována takovým způsobem, aby byla přínosem pro studenty jakékoliv hlavní specializace na VŠE. Zároveň je také prohloubením všech hlavních specializací na NF vč. programu Regionalistika a veřejná správa.
Vedlejší specializace se soustředí na zákonitosti rozvoje regionálních a především městských (urbánních) celků. Tento rozvoj ovlivňují ekonomické, sociální, administrativně správní ale i kulturně historické, přírodní a další faktory.
Městské systémy mají zásadní vliv na všechny subjekty a jejich vztahy, které fungují na jejich území, ale také v širším okolí. Rozvoj měst stejně jako jejich bariéry, ovlivňují nejen ostatní obce v jejich spádovém území, ale i další ekonomické subjekty a celky (kraje, stát i firmy v jednotlivých odvětvích).
Při manažerském rozhodování v soukromé i veřejné sféře se bohužel často přehlížejí kladné i záporné vlivy vysoké koncentrace obyvatelstva a výrobních a nevýrobních aktivit, což snižuje efektivnost rozhodovacích procesů i strategického řízení ve veřejném i soukromém sektoru. Znalosti fungování měst a regionů jsou podmínkou racionálního a efektivního řízení veřejné správy i podnikatelské sféry.
V tomto kontextu se vedlejší specializace Ekonomický rozvoj obcí, měst a regionů zaměřuje na způsoby hodnocení investičních možností a záměrů, podle charakteru dané lokality, na ekonomické souvislosti urbanizačních procesů, a na základy projektového managementu.
Absolvent vedlejší specializace získá nezbytné odborné vědomosti, které mu umožní orientovat se v problematice řízení procesů municipálního a regionálního rozvoje na všech úrovních samosprávy, případně celé veřejné správy a samozřejmě i z pohledu podnikatelského sektoru. Student získá přehled o procesech municipálního a regionálního rozvoje, který mu v praxi umožní řešit problematiku rozvojových procesů v území. Soubor předmětů, které student absolvuje, mu umožní získat teoretické poznatky a zároveň praktické dovednosti potřebné v celé oblasti municipální a regionální politiky a s tím souvisejícího rozhodování veřejné správy. Absolvent může po ukončení oboru nastoupit do vysokých rozhodovacích funkcí na úrovní obcí, krajů, ústředních orgánů veřejné správy, ve specializovaných oborných a konzultačních organizacích i ve velkých soukromých organizacích. Student bude moci své znalosti uplatnit také v mezinárodních organizacích, např. v Evropské komisi, OECD, OSN a dalších orgánech. Absolventi vedlejší specializace najdou uplatnění rovněž v bankovnictví, investičních společnostech i finančních poradenských firmách.
V zákoně o obcích a v zákoně o krajích je zakotven požadavek odborné způsobilosti pro výkon určitých funkcí i na úrovní územní samosprávy. Odbornost se stává základním požadavkem pro pozice úředníků a dalších odborníků v územní samosprávě. Tato vedlejší specializace Ekonomický rozvoj obcí, měst a regionů po jejím absolvování naplňuje.
POŽADAVKY NA ABSOLVOVÁNÍ
Student musí získat celkem 30 ECTS ve stanovené struktuře. Souborná zkouška pokrývá znalosti v rozsahu předmětů: 5RE445, 5RE314, 5RE340.
POVINNÉ PŘEDMĚTY (sP) – 30 kreditů
Název předmětu | Hodiny (př./cv.) | Kód | ECTS |
Metody hodnocení hospodaření obcí a krajů | 2/2 | 5RE445 | 6 |
Sociální a kulturní prostředí sídel a regionů | 2/2 | 5RE314 | 6 |
Veřejný a neziskový sektor a rozvoj území | 2/0 | 5RE432 | 3 |
Vývoj a budoucnost měst | 2/0 | 5RE446 | 3 |
Projektový management | 2/2 | 5RE330 | 6 |
Regionální a urbánní politika | 2/2 | 5RE340 | 6 |
SOUBORNÁ ZKOUŠKA
Předměty Vývoj a budoucnost měst mohu s klidem zařadit mezi nejzajímavější předměty, které jsem ve škole zatím absolvovala. Určitě za to může z velké části přednášející, která měl vůči nám studentům od začátku osobní, milý a vstřícný přístup. (Mimochodem si nás všechny hned na první přednášce zapamatoval křestními jmény a pan nás celý semestr jimi oslovoval). Nejlepší na tom předmětu byla si otevřenost v diskusi, které se věnovala značná část přednášek. Samotná vykládaná látka pro mne byla něco nového, přinejmenším přístup k tématům a pohled na ně byl inovativní.
Josefína Nešporová, studentka
Při hodinách jsou studenti povzbuzování k vlastnímu názoru na probíranou problematiku a diskuse jsou častou a vítanou součástí. Pokud Vás zajímá, co to znamená otočení triády, strategické plánování a co dělá Vídeň lépe než Praha, neváhejte a zapište si tento předmět, který bych s čistým svědomím všem doporučil.
Ondřej Havránek, student