Soutěž o cenu děkana Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze o nejlepší středoškolskou práci v oblasti ekonomie
Cíl soutěže:
- Cílem soutěže je podpořit zájem středoškolských studentů o ekonomii.
- Studenti s ekonomickým vzděláním se lépe orientují v dnešním světě.
- Studenti s ekonomickým vzděláním mohou lépe zpracovávat informace přicházející z reálné ekonomiky a snadněji je interpretovat a využívat.
- Ekonomické vzdělání jim také pomůže ve světě financí, v tvorbě vlastních investičních plánů, žádostí o úvěr atd.
- Studenti tak minimalizují případné chyby, které by je mohly dostat do nelehkých životních situací.
- V neposlední řadě soutěž podpoří nadějné studenty v jejich cestě za vyšším akademickým vzděláním v oblasti ekonomie.
Pro koho je soutěž určena:
- Studenti třetích a čtvrtých ročníků středních škol.
Klíčová data 4. ročníku
- Podání přihlášek do soutěže: do 20. 4. 2023
- Odevzdání soutěžní práce: do 20. 4. 2023
- Termín oznámení výsledků soutěže: do 15. 5. 2023
Přihlášení do soutěže zde
Pravidla soutěže
- Téma práce musí být z ekonomie, která však pokrývá ve své moderní podobě velice širokou oblast. Možná témata jsou uvedena níže.
- Student zašle svou práci na emailovou adresu: nf.socd.sp@vse.cz do výše uvedeného termínu (tedy 20. 4. 2023). Na emailovou adresu nf.socd.sp@vse.cz můžete směřovat i své dotazy.
- Formální úprava práce:
- doporučená délka je 12 – 30 stran
- písmo 12, zarovnání do bloku, Times New Roman
- titulní strana bude vyplněna dle připraveného vzoru
- Studenti by se při svém psaní měli inspirovat kvalitními články z odborných žurnálů, nejlépe indexovaných v databázi Web of Science, tedy mající tzv. impakt faktor (přístup do databáze naleznete ve velkých knihovnách či na univerzitách). Studenti mohou také využít vyhledávač scholar.google.com. Mnoho článků je i volně k dispozici, například zde.
- Čím více těchto článků studenti přečtou, tím snadněji porozumí, jak se píše kvalitní odborný ekonomický text.
- Jazyk práce: český, slovenský, nebo anglický.
Soutěž v médiích
- Mladá fronta Dnes, 13. 9. 2019, k dispozici zde
- Česká televize, Studio 6, 11. 9. 2019, k dispozici zde
- Nova, Střepiny, 1. 9. 2019, k dispozci zde
Vyhodnocení
- Soutěžní práce studentů vyhodnotí komise složená z akademických pracovníků Národohospodářské fakulty VŠE v Praze.
- Soutěžící studenti budou o svém výsledku informováni emailem.
- Nejlepších 10 studentů bude pozváno na slavnostní vyhlášení na půdu Národohospodářské fakulty VŠE v Praze, přičemž o svém pořadí budou tito studenti informováni.
Ceny
- Nejlepších 10 studentů získá finanční odměnu, která bude odstupňována dle pořadí v soutěži:
1. místo 20 000,-
2. místo 15 000,-
3. místo 10 000,-
4. – 10. místo 5 000,-
Přijetí na Národohospodářkou fakultu bez přijímací zkoušky
Nejlepších 10 studentů bude přijato na základě výsledků soutěže na Národohospodářskou fakultu Vysoké školy ekonomické bez přijímací zkoušky.
Možná témata
Uvedený přehled není závazný a slouží pouze pro inspiraci studentů
Výhody a nevýhody přijetí eura
Proč centrální banky cílují kladnou inflaci?
Je důchodový systém v České republice udržitelný?
Je rozvojová pomoc účinná?
Ekonomické příčiny Velké deprese
Ekonomické příčiny Velké inflace 70. let
Může být nezaměstnanost nulová?
Proč má průměrně EU vyšší nezaměstnanost než USA?
Má být státní rozpočet vždy vyrovnaný?
Může stát přenášet dluhy neustále do budoucna?
Dopady vysokých vládních deficitů a dluhů (nejlépe v konkrétní zemi)
Může být úroková míra záporná?
Ekonomické dopady deflace
Měla by mít Česká republika fixní kurz k euru?
Dohání Česká republika Německo?
Příčiny rychlého ekonomického růstu v Číně
Role zlata v měnovém systému 19. století
Ekonomické příčiny pádu římské říše
Ekonomické důsledky zámořských objevů
Ekonomické důsledky velkého moru 14. století
Lze vydělávat na akciových trzích více, než je výnos indexu?
Proč je průměrný výnos z akcií o tolik vyšší než z bezpečných vkladů?
Příčiny a důsledky hyperinflace ve Venezuele
Příčiny a důsledky hyperinflace v Zimbabwe
Podstata peněz v moderní ekonomice
Jsou peníze v moderním světě kryty zlatem?
Měly by banky držet 100% rezervy?
Příčiny dlouhodobé stagnace v Japonsku
Podstata Bitcoinu
Jak by vypadal svět, kde by soukromé banky mohly emitovat peníze?
Rozdíly mezi centrálně plánovanou socialistickou ekonomikou a ekonomikou volné tržní soutěže
Ekonomická efektivita centrálního plánování (nejlépe na příkladu konkrétní země)
Porovnání průběžného a fondového penzijního systému (nejlépe na příkladu konkrétních zemí)
Hrozí světu nedostatek ropy?
Dopady ropných šoků 70. let
Příčiny rychlého ekonomického růstu jihovýchodní Asie
Mohou se přírodní zdroje vyčerpat?
Co znamená v ekonomii fikce obědu zdarma?
Ekonomická analýza veřejných statků
(Proč) jsou v Německu vyšší ceny než v ČR?
Je HDP (na hlavu) dobrým ukazatelem blahobytu v dané zemi?
Kurzový závazek ČNB a jeho důsledky
Deflační politika A. Rašína
Může mít svět jednu měnu a jaké by byly důsledky?
Proč (a zda) mají ženy nižší mzdy než muži?
Proč jsou v Praze vyšší mzdy než ve zbytku ČR?
Proč jsou v Německu vyšší mzdy než v ČR?
(Proč) vydělávají krásní lidé více?
(Proč) vydělávají vzdělanější lidé více?
Vyplatí se studovat VŠ a přicházet o pracovní příjem během studia?
(Proč) vydělávají lidé s vyšším IQ více?
(Proč) vydělávají imigranti více než lidé, kteří zůstali v mateřských zemích?
Proč jsou vysoké nájmy v centru velkých měst?
Proč jsou vysoké ceny bytů v centru velkých měst?
Jak omezit (daněmi) znečištění?
(Proč) jsou některé statky „zdarma“?
(Proč) je české pivo tak levné?
Může růst poptávky snížit cenu?
Můžou způsobit roboti růst nezaměstnanosti?
Mají všichni lidé dostávat nepodmíněný příjem?
Proč vláda financuje určité statky jako například školství?
Proč existují firmy, a nikoliv pouze volná sdružení podnikatelů?
Výhody a nevýhody svobodného obchodu (nejlépe pro konkrétní zemi/uskupení zemí)
Ekonomické dopady cel (nejlépe pro konkrétní zemi/uskupení zemí)
Výhody a nevýhody společné zemědělské politiky
Je OPEC kartelem a dodržují členské země dohodnuté kvóty?
(Proč) je dnes dražší vyvolat černobílé fotky než fotky barevné?
Přirozený monopol: Je možná konkurence při výrobě elektřiny?
Ekonomické důsledky minimální mzdy
Je pro ekonomiku lepší daň spotřební či z příjmu?
Je pro ekonomiku lepší daň z majetku či z příjmu?
Je Facebook (Microsoft, Google …) monopolem?
Proč platí studenti a penzisti někdy na trhu nižší ceny, aneb proč ti ostatní platí vyšší?
Ekonomická analýza výnosů a nákladů kriminální činnosti zločince
Ekonomická analýza drog
Proč nedodržujeme novoroční předsevzetí?
Ekonomická podstata sdílených služeb (Uber, Airbnb)
Spoříme si málo na penzi?
Výsledky starších ročníků
JMÉNO STUDENTA | NÁZEV PRÁCE | ŠKOLA | |
---|---|---|---|
1. | Pisani Alexandr | Venezuela, socialismus, nebo smrt | Základní škola a gymnázium Vítkov |
2. | Veselý Lukáš | Analysis of Factors that Influence the Czech Housing Market | Obchodní akademie Bubeneč |
3. | Zouhar Martin | Vliv záporných úrokových sazeb na reálnou ekonomiku | Gymnázium, obchodní akademie, vyšší odborná škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy |
4. | Chamrád Michal | Podstata bitcoinu | Střední průmyslová škola elektrotechnická, Praha 2, Ječná 30 |
5. | Vavruška Václav | Zavedení eura v ČR | Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem |
6. | Bartošová Adéla | Euro a Česká republika | Gymnázium Uherské Hradiště |
7. | Kamenský Jan | Nepodmíněný příjem | Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Chomutov |
8. | Maurenc Vít | Historie ekonomiky konžského státu | Gymnázium Praha 4, Postupická |
9. | Suchánková Alice | Historický vývoj a budoucnost čínského hospodářství | Gymnázium Na Vítězné pláni |
10. | Tokarčíková Alexandra | Multipolárny svet a jeho rola vo vývoji hospodárstva Slovenskej republiky | Gymnázium Púchov |
JMÉNO STUDENTA | NÁZEV PRÁCE | ŠKOLA | |
1. | Tobiáš Kout | Tržní selhání argumentem proti státu a jeho intervencím | Malostranské gymnázium |
2. | Matěj Foglar | Koronavirová krize | Gymnázium J. V. Jirsíka |
3. | Štěpánka Králová | Rozdíly v odměňování žen a mužů | Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem |
4. | Barbora Mísařová | Analýza současných problémů České pošty | Obchodní akademie a jazyková škola s právem SJZ, Ústí nad Labem |
5. | Kateřina Bartoňová | Výběr studentského bankovního konta | Gymnázium Frýdlant |
6. | Anna Chalupecká | Sdílená ekonomika ve stavebnictví | Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem |
7. | Konstantin Samoylov | Hospodářský cyklus a jeho vývoj v ČR | Gymnázium Nad Štolou |
8. | Sofia Vasilevskaia | Úspěšné čínské pokusy o dobytí světové ekonomiky
(One Belt, One Road) |
Masarykova obchodní akademie, Rakovník |
9. | Matěj Vlček | Investováním k finanční svobodě | Gymnázium Voděradská, Praha |
10. | Lucie Kešnerová | Příčiny a následky velké hospodářské krize v USA | Masarykova obchodní akademie, Rakovník |
JMÉNO STUDENTA | NÁZEV PRÁCE | ŠKOLA | |
---|---|---|---|
1. | Matěj Miřejovský | Stabilita a volatilita měnových kurzů | Gymnázium, U Libeňského zámku 1, Praha |
2. | Vojtěch Maroul | Oceňování společností za pomocí fundamentálních modelů | Českoslovanská akademie obchodní, Resslova 5, Praha |
3. | Daniel Kos | Co nám přináší bitcoin | Gymnázium Jaroslava Heyrovského, Praha |
4. | Karolína Josífová | Mzdové rozdíly žen a mužů v České republice | Obchodní akademie Lysá nad Labem, Komenského 1534 |
5. | Jaroslav Boháč | Příležitosti privatizace | Českoslovanská obchodní akademie Dr. Edvarda Beneše, Praha |
6. | Linda Sagerová | Vstup České republiky do eurozóny | Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem |
7. | Tereza Fidlerová | Ekonomický dopad covidu na kulturu | Obchodní akademie a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Ústí nad Labem |
8. | Vladimir Novikov | Digital Transformation in Banking Industry | Obchodní akademie Bubeneč, Praha |
9. | Matyáš Reisiegel | Decentralizované finance | Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce |
10. | Adéla Pekárnová | Rozvojová spolupráce České republiky v Zambii | Masarykova Obchodní Akademie Rakovník |
