Soutěž o cenu děkana Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze o nejlepší středoškolskou práci v oblasti ekonomie 2023
S cílem podpořit zájem středoškolských studentů o ekonomii a tedy zvýšit jejich ekonomickou a finanční gramotnost vyhlásil děkan Národohospodářské fakulty VŠE doc. Ing. Miroslav Ševčík, CSc., pro školní rok 2022/23 čtvrtý ročník soutěže o nejlepší středoškolskou práci z ekonomie.
Soutěž je určena pro studenty třetích a čtvrtých ročníků středních škol.
Nejlepších 10 studentů bude přijato na základě výsledků soutěže na Národohospodářskou fakultu Vysoké školy ekonomické bez přijímací zkoušky.
10 nejlepších studentů získá také finanční odměnu, která bude odstupňována dle pořadí v soutěži:
- 1. místo 20 000,-
- 2. místo 15 000,-
- 3. místo 10 000,-
- 4. – 10. místo 5 000,-
Klíčová data 4. ročníku
- Podání přihlášek do soutěže: do 20. 4. 2023
- Odevzdání soutěžní práce: do 20. 4. 2023
- Termín oznámení výsledků soutěže: do 15. 5. 2023
Přihlášení do soutěže zde
Pravidla soutěže
- Téma práce musí být z ekonomie, která však pokrývá ve své moderní podobě velice širokou oblast. Možná témata jsou uvedena níže.
- Student zašle svou práci na emailovou adresu: nf.socd.sp@vse.cz do uvedeného termínu (tedy 20. 4. 2022). Na emailovou adresu nf.socd.sp@vse.cz můžete směřovat i své dotazy.
- Formální úprava práce:
- doporučená délka je 12 – 30 stran
- písmo 12, zarovnání do bloku, Times New Roman
- titulní strana bude vyplněna dle připraveného vzoru
- Studenti by se při svém psaní měli inspirovat kvalitními články z odborných žurnálů, nejlépe indexovaných v databázi Web of Science, tedy mající tzv. impakt faktor (přístup do databáze naleznete ve velkých knihovnách či na univerzitách). Studenti mohou také využít vyhledávač scholar.google.com. Mnoho článků je i volně k dispozici, například zde.
- Čím více těchto článků studenti přečtou, tím snadněji porozumí, jak se píše kvalitní odborný ekonomický text.
- Jazyk práce: český, slovenský, nebo anglický.
Cíl soutěže:
- Cílem soutěže je podpořit zájem středoškolských studentů o ekonomii.
- Studenti s ekonomickým vzděláním se lépe orientují v dnešním světě.
- Studenti s ekonomickým vzděláním mohou lépe zpracovávat informace přicházející z reálné ekonomiky a snadněji je interpretovat a využívat.
- Ekonomické vzdělání jim také pomůže ve světě financí, v tvorbě vlastních investičních plánů, žádostí o úvěr atd.
- Studenti tak minimalizují případné chyby, které by je mohly dostat do nelehkých životních situací.
- V neposlední řadě soutěž podpoří nadějné studenty v jejich cestě za vyšším akademickým vzděláním v oblasti ekonomie.
Vyhodnocení
- Soutěžní práce studentů vyhodnotí komise složená z akademických pracovníků Národohospodářské fakulty VŠE v Praze.
- Soutěžící studenti budou o svém výsledku informováni emailem.
- Nejlepších 10 studentů bude pozváno na slavnostní vyhlášení na půdu Národohospodářské fakulty VŠE v Praze, přičemž o svém pořadí budou tito studenti informováni.
Možná témata
Uvedený přehled není závazný a slouží pouze pro inspiraci studentů
- Výhody a nevýhody přijetí eura
- Proč centrální banky cílují kladnou inflaci?
- Je důchodový systém v České republice udržitelný?
- Je rozvojová pomoc účinná?
- Ekonomické příčiny Velké deprese
- Ekonomické příčiny Velké inflace 70. let
- Může být nezaměstnanost nulová?
- Proč má průměrně EU vyšší nezaměstnanost než USA?
- Má být státní rozpočet vždy vyrovnaný?
- Může stát přenášet dluhy neustále do budoucna?
- Dopady vysokých vládních deficitů a dluhů (nejlépe v konkrétní zemi)
- Může být úroková míra záporná?
- Ekonomické dopady deflace
- Měla by mít Česká republika fixní kurz k euru?
- Dohání Česká republika Německo?
- Příčiny rychlého ekonomického růstu v Číně
- Role zlata v měnovém systému 19. století
- Ekonomické příčiny pádu římské říše
- Ekonomické důsledky zámořských objevů
- Ekonomické důsledky velkého moru 14. století
- Lze vydělávat na akciových trzích více, než je výnos indexu?
- Proč je průměrný výnos z akcií o tolik vyšší než z bezpečných vkladů?
- Příčiny a důsledky hyperinflace ve Venezuele
- Příčiny a důsledky hyperinflace v Zimbabwe
- Podstata peněz v moderní ekonomice
- Jsou peníze v moderním světě kryty zlatem?
- Měly by banky držet 100% rezervy?
- Příčiny dlouhodobé stagnace v Japonsku
- Podstata Bitcoinu
- Jak by vypadal svět, kde by soukromé banky mohly emitovat peníze?
- Rozdíly mezi centrálně plánovanou socialistickou ekonomikou a ekonomikou volné tržní soutěže
- Ekonomická efektivita centrálního plánování (nejlépe na příkladu konkrétní země)
- Porovnání průběžného a fondového penzijního systému (nejlépe na příkladu konkrétních zemí)
- Hrozí světu nedostatek ropy?
- Dopady ropných šoků 70. let
- Příčiny rychlého ekonomického růstu jihovýchodní Asie
- Mohou se přírodní zdroje vyčerpat?
- Co znamená v ekonomii fikce obědu zdarma?
- Ekonomická analýza veřejných statků
- (Proč) jsou v Německu vyšší ceny než v ČR?
- Je HDP (na hlavu) dobrým ukazatelem blahobytu v dané zemi?
- Kurzový závazek ČNB a jeho důsledky
- Deflační politika A. Rašína
- Může mít svět jednu měnu a jaké by byly důsledky?
- Proč (a zda) mají ženy nižší mzdy než muži?
- Proč jsou v Praze vyšší mzdy než ve zbytku ČR?
- Proč jsou v Německu vyšší mzdy než v ČR?
- (Proč) vydělávají krásní lidé více?
- (Proč) vydělávají vzdělanější lidé více?
- Vyplatí se studovat VŠ a přicházet o pracovní příjem během studia?
- (Proč) vydělávají lidé s vyšším IQ více?
- (Proč) vydělávají imigranti více než lidé, kteří zůstali v mateřských zemích?
- Proč jsou vysoké nájmy v centru velkých měst?
- Proč jsou vysoké ceny bytů v centru velkých měst?
- Jak omezit (daněmi) znečištění?
- (Proč) jsou některé statky „zdarma“?
- (Proč) je české pivo tak levné?
- Může růst poptávky snížit cenu?
- Můžou způsobit roboti růst nezaměstnanosti?
- Mají všichni lidé dostávat nepodmíněný příjem?
- Proč vláda financuje určité statky jako například školství?
- Proč existují firmy, a nikoliv pouze volná sdružení podnikatelů?
- Výhody a nevýhody svobodného obchodu (nejlépe pro konkrétní zemi/uskupení zemí)
- Ekonomické dopady cel (nejlépe pro konkrétní zemi/uskupení zemí)
- Výhody a nevýhody společné zemědělské politiky
- Je OPEC kartelem a dodržují členské země dohodnuté kvóty?
- (Proč) je dnes dražší vyvolat černobílé fotky než fotky barevné?
- Přirozený monopol: Je možná konkurence při výrobě elektřiny?
- Ekonomické důsledky minimální mzdy
- Je pro ekonomiku lepší daň spotřební či z příjmu?
- Je pro ekonomiku lepší daň z majetku či z příjmu?
- Je Facebook (Microsoft, Google …) monopolem?
- Proč platí studenti a penzisti někdy na trhu nižší ceny, aneb proč ti ostatní platí vyšší?
- Ekonomická analýza výnosů a nákladů kriminální činnosti zločince
- Ekonomická analýza drog
- Proč nedodržujeme novoroční předsevzetí?
- Ekonomická podstata sdílených služeb (Uber, Airbnb)
- Spoříme si málo na penzi?